•  Etusivu

näin pääset matkaan edullisimmin

Rantapallo.fi/akkilahdot
Rantapallo.fi/lennot

Pakettimatka, äkkilähtö vai omatoimireissu? Kokosimme vinkit ja ohjeet, joiden avulla matka Kreikan suurimmalle saarelle Kreetalle onnistuu helpoimmin ja edullisimmin.

Kreetalle tarjolla paljon pakettimatkoja

Kreikan suurin saari Kreeta kuuluu suomalaismatkailijoiden suosikkikohteisiin - kesäkaudella huhtikuusta lokakuuhun kaikki suurimmat suomalaiset matkanjärjestäjät tekevät matkoja Kreetalle.

Viehättävän Hanian kaupungin lisäksi tunnetuimpia lomakohteita ovat muun muassa Agios Nikolaos, Rethymnon ja Platanias. Matkanjärjestäjillä on saarella pitkä lista vaihtoehtoja, joista löytyy sopiva kohde kaikille lapsiperheistä nuorisoon. Kokeilisitko tällä kertaa rauhallista Agii Apostolia tai aktiivimatkailijalle sopivaa Hersonissosta?

Kesällä Kreetalle kannattaa jahdata myös äkkilähtöjä. Suuren kapasiteetin takia saarelle on usein tarjolla viime hetken paikkoja, joita löytyy helposti erityisesti yksin tai kaksin matkustaville. Äkkilähdöt ovat matkanjärjestäjien myymättä jääneitä tai peruttuja paikkoja, joita myydään usein tuntuvalla alennuksella. Edullisen matkan osuessa kohdalle lähtö saattaa olla edessä jo seuraavana päivänä.

Äkkilähtöhintoja voit vertailla Rantapallo.fi -hintahaun avulla. Tämä haku vertailee kaikki Suomesta lähtevät matkat ja kertoo kuluttajalle halvimman hinnan: www.rantapallo.fi/akkilahdot.

Omatoimimatka Kreetalle

Kreetan-loman ei tarvitse tarkoittaa valmismatkaa. Finnair lentää huhtikuusta lokakuuhun suorin lennoin Helsingistä Haniaan ja Heraklioniin.

Omatoimimatkailijat voivat tutustua myös matkanjärjestäjien valikoimaan, sillä Kreetalle myydään sekä reittilentoja että viime hetken äkkilähtölentoja. Tällöin majoituksen voi järjestää itse.

Lentoja myydään yleensä viikoksi tai kahdeksi, mutta joukossa on myös yhdensuuntaisia äkkilähtölentoja pidempää reissua suunnitteleville. Reittilennoilla aikataulunsa voi suunnitella itse.

Halpalentoyhtiö Norwegian liikennöi kesäkuukausina suoria lentoja Helsingistä Haniaan lokakuulle saakka. Edullisimmillaan edestakaiset lennot rantakohteeseen voi löytää alle 150 eurolla - jos loma-ajoissa on joustoa. Suora lento Helsingin ja Kreetan välillä kestää noin neljä tuntia.

Saarihyppelyä suunnittelevat matkailijat voivat myös ostaa lennot Ateenaan ja jatkaa matkaa lautalla. Kreetalle pääsee lautalla Piraeuksen satamasta Ateenasta. Myös lentojen ajankohtaiset hinnat kannattaa aina vertailla huolellisesti. Lentohaku osoitteessa rantapallo.fi/lennot kertoo matkailijalle edullisimmat tarjoukset kaikilta lentoyhtiöiltä.

Muista nämä matkaa suunnitellessa

Jos haluat matkustaa Kreetalle tiettyyn kohteeseen määrättynä ajankohtana, kannattaa varaus tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Erityisesti kolea ja sateinen kesäsää vaikuttaa matkojen myyntiin usein niin, että jäljellä onkin yhtäkkiä vain hajapaikkoja.

Äkkilähtöä metsästävän matkailijan kannattaa huomioida, että edullisimpiin matkoihin kuuluu usein määrittelemätön majoitus. Tällöin et välttämättä tiedä missä puolella saarta majoituksesi sijaitsee - ja onko kyseessä vaatimaton majatalo vai laatuhotelli. Hauskinta äkkilähdössä onkin ripaus seikkailua!

Omatoimimatkailijan kannattaa niin ikään varata majoitus saarelta hyvissä ajoin, jotta kulut pysyvät kohtuullisina. Hotellien lisäksi myös asunnonvuokraus on nykyään suosittua erityisesti lapsiperheiden ja kaveriporukoiden keskuudessa. Myös omatoimimatkailijan on syytä vertailla hinnat itse räätälöidyn reissun ja pakettimatkan välillä ennen matkan varaamista.

Kaikkein edullisimmin Kreetalle pääsee sesongin lähestyessä loppuaan ja koululaisten kesälomien loputtua. Syys-lokakuussa Kreetalla on vielä mukavan lämmintä ja ennen kaikkea rauhallista - suurimpien turistimassojen häivyttyä rannoilla ja ravintoloissa on ruhtinaallisesti tilaa. Erityisesti patikoijille ja muille aktiivimatkailijoille syksy on erinomaista matkustusaikaa.